Download WordPress Themes, Happy Birthday Wishes
Anasayfa / Tehlikeler ve Kontrol Yöntemleri / Ergonomi ve İlkeleri / Uzun süre ayakta çalışma yapılan işler

Uzun süre ayakta çalışma yapılan işler

Ayakta yapılan uzun süreli çalışmaların damarlarda varikosel, dolaşım zayıflığı ve ayak ve bacaklarda şişme, ortopedik problemler, eklem rahatsızlıkları, ortopedik problemler, kalp ve dolaşım rahatsızlıkları ve problemli gebelik gibi sağlık sorunlarına yol açtığı bilinmektedir.

Özellikle alt kademe çalışanlar üzerlerindeki psikolojik baskı sebebiyle tembellik ya da işten kaçma suçlamalarıyla karşı karşıya kalmamak adına aralıksız ve dinlenme olmaksızın günde 10 saati aşan sürelerde ayakta kalabilmektedirler.

Her ne kadar etkinliği tartışılsa da perch seat (tünek tipte oturak)diye tabir edilen üzerine yaslanarak yarı ayakta yarı oturma pozisyonunda kalmayı sağlayan yüksek tabure benzeri araçlarla dinlenme sağlanabilir. Ancak unutulmaması gereken ayakta çalışmaya karşı alternatif oturarak çalışma değildir. Dolayısıyla çalışma saatleri içinde oturma, kalkma, etrafta yürüyerek dolaşma şeklinde doğal bir denge oluşturulması en sağlıklı çözümdür.

Konuya daha genel yaklaşarak bu tip ayakta ya da oturarak ama sabit kalınan işler açısından bakarsak işyeri dizaynının çalışanlara uyumlu olarak yapılması çok önemlidir. (iş-işçi uyumu) Bu doğrultuda yüksekliği ayarlanabilir stand ve oturaklar, hareketli oturaklar ile oturarak yürüyüş, dinlenme zamanlarının daha etkil organize edilmesi, çalışma saatlerinde dönüşümlü görev/yer değişikliği gibi çözümler üretilebilir. Standlarda ayakta çalışanlar için ayak yükünü değiştirerek dinlenme sağlamak amacıyla barlardakine benzer ayak yaslama çubukları şeklindeki zemin seviyesine yakın alçak trabzanlar (foot-rail) kullanılabilir. Sert zeminlere nazaran daha sağlıklı olan halı veya esnek malzeme kaplı zeminler tercih edilebilir. Daha iyi bir zemin çözümü olarak yorgunluk alan paspas (anti-fatigue mat) benzeri kısmi alan kaplamaları kullanılabilir.

Yukarıda saydıklarım toplu koruma yöntemleri olmakla beraber kişisel koruyucu ekipman anlamında doğru iş ayakkabısı seçimi de önemlidir. Çalışma saatlerinde giyilecek ayakkabılar ayağın doğal şekli ve duruşunu değiştirmeyen, ayak parmaklarının hareketine müsade edecek nitelikte ve topukları 5 cm’i geçmeyecek şekilde olmalıdır.

Ayakta çalışmaya ilaveten, marketlerde kasada çalışanların sorunları da zaımsanamayacak derecededir. Gün içerisinde tonlarca malzeme barkod okuyucu altından el ile taşımak sureiyle geçirildiğinden, basit tekrarlı yüklere bir de ergonomik olmayan kasa (check-out stand) tasarımı eklendiği zaman, sürekli belden yapılan dönme ile tekrarlı hafif yük taşıma da ciddi sağlık problemlerine yol açabilir. (Bazı marketlerin kasa bölümlerinin tamamen önü açık ve atmosfer etkilerine karşı korumasız ve/veya cadde üzerinde olması itibari ile geçen motorlu araçların emisyonuna doğrudan maruziyetten bahsetmiyorum bile.)

Bu konuda en büyük görev işveren ve yöneticilere düşmektedir. Çalışanlar üzerinde psikolojik baskı kurulması ve her insanın farklı fiziksel özelliklere sahip olduğu gerçeği unutularak karşılaştırma yapma ve dinlenme taleplerinin önemsenmemesi ayakta çalışan mağaza görevlilerinin en büyük sıkıntısı olarak karşımıza çıkmaktadır.

Ayakta Çalışma
Eğer mümkünse uzun süreli ayakta çalışma önlenmelidir. Uzun süre ayakta çalışma sırt ağrısına, ayaklarda şişmelere, kan dolaşım sistemlerinde problemlere ve kas yorgunluklarına neden olur. Aşağıda ayakta çalışma sırasında uyulması gerek kurallar sıralanmaktadır;
* Eğer bir iş mutlaka ayakta çalışmayı gerektiriyor ise, ek olarak belirli aralıklarla oturabilecekleri bir sandalye veya tabure sağlanmalıdır.
* Çalışan kollarının uzanabileceği alanlar dışına çıkmamalı ve bu alan dışına ulaşmak için sırtı dönme, eğilme ve uzanma hareketleri yapmamalıdır.
* Çalışma masası veya tablası farklı yükseklikteki işlere göre ayarlanabilir olmalıdır.
* Eğer çalışma alanının ayarlanması mümkün değil ise uzun çalışanlar için çalışma tablası destekle yükseltilmeli, kısa boylu çalışanlarin için bir platform üzerinde çalışma sağlanmalıdır.
* Ayak dinlenme destekleri acı ve ağrı hislerini engelleyecek ve çalışanın pozisyon değiştirebilmesine olanak sağlayacaktır. Ayak yüksekliğinin zaman zaman değişmesi sırt ve bacaklardaki acı ve ağrıları önler.
* Çalışanlar sert olmayan bir malzeme üzerinde çalışmalıdırlar (mat), Beton veya metal yüzeyler şokları absorbe edici malzeme ile kaplanmalıdır. Yerler temiz, düz ve kaymaz olmalıdır.
* Ayakta iş yapan çalışanlar alçak topuklu ve tabanı destekli iş ayakkabısı giymelidir.
* Çalışanlar pozisyonlarını değiştirebilmeleri çalışanın yeterli diz hareketi yapabilmeli ve bu iş için gerekli alan bulunmalıdır.
* İşçiler işine uzanmamalı ve vücudunun önünde 20-30 cm’lik bir uzaklıkta çalışmalıdırlar.
Çalışma masası yüksekliği uygun yüksekliğe çıkarıldıktan sonra aşağıda sayılan önemli faktörler göz ardı edilmemelidir;
* İşçinin dirsek yüksekliği,
* Yapılan işin tipi,
* Üretilen malzemenin boyutları,
* Kullanılan alet ve edavat.
Ayakta çalışırken unutulmaması gerekli koşullar ise şunlardır;
* Yüz işe dönük olmalı,
* Vücut işe yakın olmalı,
* Eğer bir tarafa dönülecek ise bel ve omuz bükülerek değil, ayaklar üzerinde dönülerek sağlanmalı

Cevapla

afyon escort bodrum escort gaziantep escort canakkale escort kayseri escort samsun escort kuşadası escort adana escort baku escort diyarbakır escort diyarbakır escort istanbul escort diyarbakır escort< /a> duzce escort